XTC Best Band Ever

XTC is the best band ever. Period.

トッドとアンディの宿命的対決…まだ続いていた!トッド「XTCは水あたりを起こし帰国したため僕ひとりでミキシングをするはめに」アンディ「違う。トッドがXTCにミキシング立ち入り禁止と宣言した。XTCは自分たちのアルバム作りのプロセスから追放された」

トッドが最新インタビューでアンディのことをぐちゃぐちゃ…。

 

2014年5月8日

 

トッド「最もプロデュースしにくかったのはXTC。メンバーは水あたりで体調を崩し本国へ帰国したため、僕がひとりでミキシングをするはめに。僕もアンディもお互い妥協しなかった。彼は今ではスカイラーキングはXTCの最高のアルバムの一つだと言ってるが」

 

You've produced so many amazing artists. Who was the easiest and who was the most difficult?

インタビュア:トッドは非常に多くの素晴らしいアーティストをプロデュースしてきましたよね。今まで最もやりやすかったアーチスト、最もやり難かったアーチストは誰でしょう?

 

The easiest was The Pursuit of Happiness. We would do these albums in a week flat. They'd come in, and they had the material all down with great arrangements and good songs. There often wasn't a lot for me to tinker with, so those albums were easy. The one I made with Cheap Trick was an easy and fun album to make, because I got along so well with everyone in the band, because we had history.

トッド:一番やりやすかったのは、The Pursuit of Happinessですね。彼らのアルバムは一週間できっちり終わる。スタジオ入りする時には、すでに自分たちで素晴らしいアレンジや良い曲を一杯持ってきてきちんと準備が出来ているんです。多くの場合、僕がいじくり回すところがそんなにないため、アルバム作りが簡単でした。Cheap Trickと一緒にやったアルバムもやりやすかったし、楽しかったですね。もう既知の仲だったので、バンドのみんなと仲良く出来たしね。

 

The most difficult had to be XTC. That's a well-known experience in terms of me and founding member Andy Partridge -- he didn't want a producer at all, so there was a lot of head-banging to get that finished.

トッド:(略)最もやりにくかったのはXTCでしょうね。僕とバンドの創始者アンディ·パートリッジに関して、良く知られた事ですよ。アンディは、プロデューサーなんて望んでいなかった。だから、アルバムを完成するのに衝突ばかりしていました。

 

How did the album turn out?

インタビュア:アルバムの出来はどうでした?

 

We got through the production part and started mixing it. But after I had mixed three songs, the band announced they were going home to England. This had never happened before, because mixing is usually the most horrible part of making an XTC record, 'cause it goes on forever. But after they'd been working on the album for a couple months, they claimed there was something in the water making them sick, so they went back to England and let me finish it by myself. Even before it was finished, Andy went to the press and said it was the worst record they had ever made. He was cutting his legs out from under him. He was just in such a snit about it. So we never actually compromised, and I have never seen him since. But Andy has since relented and said it was one of the best albums they ever made.

トッド:プロダクションが終わって、ミキシング開始となったんです。ところが、3曲をミックスし終わると、彼らはイギリスへ帰ると言うんですよ。そんなこと一度もなかったですよ。だって、ミキシングが通常XTCのレコード作りでは最悪の部分ですからね。永遠に終わらないからですよ。アルバムに取り組み始めて2~3ヶ月経った頃、水あたりで調子が悪いと言って、イギリスに帰っちゃって、僕一人がやることになってしまった。ミキシングも終わらないうちに、アンディは既にマスコミ記者にスカイラーキングはXTCが作ったアルバムの中でも最悪の一枚だと言いふらしていたんです。自分で自分の足をすくっていたんですよ。彼は非常にイライラしていましたね。だから、彼も僕もお互い妥協しなかった。それ以降、アンディには会っていませんよ。でも、彼はそれ以来折れてこのアルバムはXTCの最高のアルバムの一つであると言っていますがね。

 

********************************

それに対するアンディの反撃!!

 

2014年5月14日 

 

アンディがトッドのコメントに対する反論をAPEフォーラムに投稿。

 

アンディ「主に僕とトッドの関係が最悪になり、彼にミキシングにはXTCは立ち入り禁止と宣言された。XTCにとって前代未聞のことだった。僕らは自分たちのアルバム作りのプロセスから追放されたのだった」

 

Those are some interesting comments from Todd,and he is being rather disingenuous I feel. My take on the truth goes like this.

このトッドのコメントは興味深いし、ちょっと不誠実だなあと思う。僕の知っている真実はこれ。

 

We never went home because of something in the water.When we first arrived in upstate NY,Colin and myself became unwell with drinking the water,which was from a local spring.Dave luckily escaped any infection,probably because of his tea drinking habit?. A course of tablets largely sorted it out before we went over to SF for that portion of the recording.

僕らXTCは水あたりで本国へ帰国したのではない。最初に北部NYに到着した時、コリンと僕は飲み水にあたって体調を崩した。地元の泉の水ですよ。幸運なことに、デイブは感染を免れた。お茶を飲む習慣があるおかげだったのかもね?レコーディングのその部分(ミキシング)を行うためにサンフランシスコに出発する前に薬の治療によってほぼ治った。

 

Things went so badly,mostly between Todd and myself that he announced near the end of the recording,that he didn't want us to attend the mixing.We were being basically barred from the finishing process of our own album. Something that had never happened to us before. I made a little book and put all of our wishes in concerning what we wanted from the mixing as we were being banished.

レコーディングの雰囲気が最悪になってきて(主に僕とトッドの関係だったのだが)、レコーディングも最後に近づくと、トッドはミキシングにはXTCは参加してほしくないと言いだした。つまり、自分たちのアルバムの完成プロセスに立ち入ることを禁止されたってこと。僕らにとっては、前代未聞のことだった。そこで、XTCは追放されたので、せめて僕らがミキシングに求めるものを小さなノートブックに書き出して渡した。

 

When we heard the mixes neither XTC nor Virgin liked what we heard,so he was asked to mix it again.Which he did,then announced that if there was anything that anybody didn't like after this,we had to lump it as he wouldn't be doing anymore tweaks. He phoned Dave in the middle of the night to tell him this. Nobody at the time knew of the polarity issue,which made it sound a lot worse than we remembered it.

そして、完成したミックスを聞いたのだが、僕らメンバー全員、ヴァージンも気に入らなかった。トッドにミックスし直してくれと頼んだ。やり直してくれた後、もしこのミックスが気に入らない人がいても自分はもう微調整はやらない。そこらへんは我慢しろ、と真夜中にデイブに電話で言ってきた。その時は、極性に問題があることに気づいた者は皆無だった。極性に問題があったために、僕らが覚えているミックスのサウンドより更に酷いサウンドになった。

 

I was asked by the press on our return about the experience of recording the album,which wasn't pleasant {largely},so I simply told the truth. If this is "being a snit" then I guess I was a snit.

本国に戻るとすぐにマスコミ記者からスカイラーキングのレコーディングの感想を聞かれた。{大半は}楽しい経験ではなかったので、それを正直に話した。もし、これがトッドのコメントの僕が "苛立っていた"という意味ならば、たぶん、そうだったんだろう。

 

It is one of the best albums we did,much due I think to the quality of the songs,including Colin's best batch. Todd is a fantastic arranger,an average engineer but has an appalling 'bedside manner' as a producer.We were all feeling the effects and even had bouts of arguing inter band,which we NEVER did. If you want a glimpse into TRs ways,ask all the other artists he's worked about him.The vast majority will have the same stories about the 'ego' and never went back to work with him again.{I think the DOLLS and TUBES were the exception??}

スカイラーキングはXTCのアルバムでも最高傑作の一枚。それは、コリンのベストと言える曲の数々を含む、全体的な楽曲の質の高さによるもの。トッドは、優秀なアレンジャー、そこそこのエンジニア、アーチストの扱い方が最低のプロデューサー。彼の酷い態度はその場にいた全員に悪影響を与え、バンド内部でも口論がたびたび発生した。その様な口論は以前は一度もなかったのに。トッドのやり方をちょっと見てみたいという人は、過去に彼と仕事をした全てのアーチストに聞いてみな。圧倒的多数が僕らと同じようにトッドの“エゴ”について、そして二度と彼とは仕事をしなかったという話が聞けるはずだ。{ニューヨークドールズとチューブスだけは例外だったかな?}

 

I don't like to be a snit {whatever that is?} but I do think the truth is important.

”苛立っている人”になるのは嫌だけど(どういう意味か知らんが)、真実を語ることは大切。

 

*******************

 

トッドに関しては、

Uncut誌の6月号にアンディのインタビューでも…。

 

“At the time I said it was like one bunker with two Hitlers – we were like rams butting our heads together,” says Partridge.

「あのレコーディングの時は、防空壕で顔を付き合わせる二人のヒットラーという感じだった。激突しあう二匹の雄羊みたいな」パートリッジは語る。

 

“It was unpleasant but the bastard did a great job. Except he should have done his soldering properly.”

「不快な経験だったが、あの野郎、素晴らしい仕事をした。ただし、"はんだ付け”を正しく行わなかったが」

 

("はんだ付けを正しくしなかった”と言っている意味:アンディが雇ったエンジニア、ジョンデントがスカイラーキングの極性エラーを発見し、トッドのスタジオの誤配線が原因だと結論付けた。トッドが言うには、ヴァージンがあのアルバムのオリジナル版からDear Godを外したあと、再びMermaid Smiledを取ってDear Godを入れた後、ロンドンで最終マスターをした際のスタジオに問題があると言っている。)g