XTC Best Band Ever

XTC is the best band ever. Period.

アンディ・パートリッジとケンカ(?)してAPEレーベルから去ったPUGWASHのインタビュー「いつの日かお互いハグして仲直り出来ると思うよ。ただし、アンディがハグしてくれる時に1万ポンドの小切手さえポケットに入っていればネ!」

 How did you first come into contact with Andy Partridge, and do you remember how you felt when you first met him?

アンディ·パートリッジとはどうやって知り合ったんですか?アンディとの初対面の時の印象は?

 

Thomas: I came into contact with him through a Ouija Board that I found in a skip. No, it was through Dave Gregory, who did some string arrangements on our Jollity album around 2004. Andy and Dave were still good friends then but they're not quite as close now, although they're still mates for life I'm sure. We used to all meet up for dinner and Andy went [about Pugwash], "This is the best stuff I've heard in years; I want this band on my label." He got in touch, we became friends over the phone and then we went to go meet him; we used to round his house, had many dinners.

トーマス:廃棄物入れコンテナーの中に見つけたウイジャボードを使ってアンディと交信したんです。いえ、本当は2004年頃僕たちのJollityアルバムの数曲でストリングスアレンジを担当してくれたデイブ·グレゴリーに紹介してもらったんです。

当時、アンディとデイブはまだ良い友人同士だったんですけど、今ではそんなに仲が良くありませんね。

それでも、あの二人は生涯の友達だと僕は信じていますけど。あの頃良くみんなで夕飯食べに行ったりしたんですが、その時にアンディが[パグウォッシュについて]"これはここ数年聴いた中でも最高のバンドだ。僕のレーベルに入れたい" 

アンディが電話してきた時あっと言う間に友達になって、早速僕らは彼に会いに行ったんです。僕らは良く彼の家に遊びに行って何度も夕飯をごちそうになりましたよ。

 

Tosh: He'd play songs in his kitchen.

トッシュ:アンディは良く台所で曲を演奏してくれましたよ。

 

Thomas: We used to go to XTC gigs, you know, and suddenly him and Dave would play XTC songs to us in his front room, even stuff from the 'wilderness years'. It was a dream come true because XTC had been one of my favourite bands for years. But Andy shouldn't be a businessman, you know; he's too nice a person deep down to be in business, and when he goes into business he becomes not such a nice person. It wasn't easy. I don't want to paint it all in a bad way because we did some amazing stuff, and I'm sure one day we'll all hug and make up. Just as long as he hugs me with a ten-grand cheque in his pocket!

トーマス:僕たちはしょっちゅうXTCのライブを観に行ってたんですが、それが、いきなり、僕らの目の前で、しかもアンディの居間で、彼とデイブがXTCの曲を演奏してくれるんですから、それも"遠い昔"のナンバーもご披露してくれちゃうんですから。そりゃあもう、夢が叶ったというしかないですよ。

なにしろ、XTCはずっと何年も僕の好きなバンドの一つだったんですからね。でもねえ、アンディは実業家にはなるべきではないですよ。

だって、わかるでしょう、あの人はビジネスをやるには元来人が良すぎるんですよ。ところが、一旦ビジネスに深入りすると結構人が悪くなるんです。結構辛かったですね。

何もかも嫌な経験だったみたいに言いたくはないんですけど。というのも、結構素晴らしい思い出もあるし。絶対、いつの日か、ハグし合えて仲直り出来ると思っています。アンディがハグしてくれる時に1万ポンドの小切手さえポケットに入れておいてくれればの話だけど!