XTC Best Band Ever

XTC is the best band ever. Period.

『過去翻訳記事】XTCのアルバムを買いたいが、どれから買ったらいいのさ?とお悩みの方へ:参考になるような、ならないような。ANDY PARTRIDGE XTCの過去11枚のアルバムの解説

ANDY PARTRIDGE

XTCの11枚のアルバムの解説

 

WHITE MUSIC (1978)

"Naive, charming, desperate. Borrowed voices: a soupçon of Buddy Holly with a dollop of Steve Harley and a seal bark to get through crappy PAs."

Best tracks:

"Science Friction", "Statue of Liberty", "This is Pop"

"ナイーブでチャーミング、なんとか上手くやろうと必死。借りた声:バディ·ホリーを暗示させる声、スティーブ·ハーリーの声も少々、安っぽいPAシステムを通して出したオットセイの吠え声"

 

GO 2 (1978)

"A squabbling band made that album. A maelstrom of a session. Plus we were living together in a situation reminiscent of The Young Ones."

Best tracks:

"Are You Receiving Me?"

"口論ばかりしてるバンドがアルバム作った。大混乱のレコーディングセッション。それにザ・ヤングワンズを連想させる状態でみんな一緒に住んでた。"

 

DRUMS AND WIRES (1979)

"Suddenly we were a three piece. The songwriting was starting to get half decent and we were revelling in two wiry sounding guitars, twanging bass and voodoo tom-toms."

Best tracks:

"Making Plans For Nigel", "Ten Feet Tall"

"いきなり、僕たちは3人組になった。ソングライティングは結構まともになってきた。針金みたいな音のギター二本と、ブンブン唸るベース、ブードゥーみたいな音のタムタムで大いに楽しんだ"

 

BLACK SEA (1980)

"Recorded at the height of touring mania. We were about as muscular sound-wise as we would ever be. It sounded like our live set, raucous and very tight and pumped up."

Best tracks:

"Generals and Majors", "Respectable Street"

"ライブツアーの狂気がピークに達していた時期にレコーディングした。今までになかったくらいに音的にたくましくなった。自分たちのライブセットサウンドと同じく、騒々しく、非常にタイトで、筋肉ムキムキ"

 

 

ENGLISH SETTLEMENT (1982)

"Why don't we make an album we don't have to reproduce on stage? We can use acoustic instruments, we can overdub keyboards, we can use pianos. . . The first of the multi-coloured records."

Best tracks:

"Senses Working Overtime", "Ball and Chain"

"ステージで再現する必要のないアルバムを作ったらどう?アコースティック楽器を使用し、キーボードをオーバーダビングし、ピアノを使おう...僕らの最初のマルチカラーのレコード"

 

MUMMER (1984)

"I feel like a 30-year old musical vandal. I can do what the hell I want and I don't have to answer for anything."

Best tracks:

"Great Fire", "Love on a Farmboy's Wages"

"30歳の音楽荒らしって感じ。やりたい事を思う存分やれるし、他人に口出しさせない"

 

THE BIG EXPRESS (1984)

"Call me stupid, but these were good records. If you bastards don't want to buy 'em, what can I do? I had faith in my art."

Best tracks:

"All You Pretty Girls", "Wake Up"

"バカにされるだろうが、これらは良いレコードだった。おまえらみたいな、ろくでなしが買いたくないなら、僕にはどうすることも出来ないね。自分のアートが素晴らしいと信じている"

 

SKYLARKING (1986)

"When we delivered Skylarking, they told us it didn't have any singles on it and we should go a write something in the style of ZZ Top."

Best tracks:

"Grass", "The Meeting Place"

"Skylarkingをレコード会社に聞かせた時、シングルカットにふさわしい曲が全くないと言われた。それでZZトップスタイルの曲を書けと言われた"

 

ORANGES AND LEMONS (1989)

"Oranges and Lemons is all about the compact craftings of the psychedelic single. Dedicated to all the bands who made my school days so very purple."

Best tracks:

"Mayor of Simpleton", "King for a Day"

"このアルバムはサイケデリックなシングル曲をコンパクトにたくさん作った。学生時代をとってもパープルなに彩ってくれたバンドの全てに捧げたアルバム"

 

NONSUCH (1992)

"I love chords that have triangular, star-shaped points to them. I'm not keen on the round ones that just slip down porridge-like."

Best tracks:

"The Disappointed", "Ballad of Peter Pumpkinhead"

"星形みたいに先が尖がった三角形のコードが大好き。お粥みたいにトロリとこぼれるような丸みを帯びたコードは嫌い"

 

APPLE VENUS VOLUME 1 (1999)

"It sounds unlike anything else out there at the moment. It's pagan, verdant, greasy, idiosyncratic, salacious."

Best tracks:

"I'd Like That", "Greenman"

"現時点ではこのアルバムのサウンドに似たアルバムはないだろう。多神教って感じで、青々とした自然ぽくて、油が乗ってて、風変わりで、わいせつだ"