XTC Best Band Ever

XTC is the best band ever. Period.

私が尊敬するプロデューサー、スティーブリリーホワイトが語る。“XTCとのセッションは最高だった。アンディ・パートリッジはアレンジ等全て完成した形で曲を持ってきたから簡単だった”“XTCの音楽は頭を使ったアートで、U2の音楽はハートを使ったアートだった”

 

steve.JPG

 

私の心を一発で捉えたアルバムであるブラックシーと、これまたXTCファンの中でも初期の最高傑作だと言われるドラムスアンドワイヤーズをプロデュースしたスティーリリーホワイト。私が彼を尊敬する理由はこういうところ:

 

Lillywhite turned down the chance to produce Appetite For Destruction, a record with global sales approaching 29 million. It's the kind of disc most people in his line of work would gladly give their eyeteeth to list on their CVs. Lillywhite doesn’t regret his decision for one second - for him, it all came down to Axl Rose’s voice.

リリーホワイトは、Gns N' Rosesの世界で29万枚も売れたレコードAppetite For Destructionのプロデュースの依頼を断った。これは、彼の職業では大半の者が自分の履歴書に追加するためにどのような犠牲でも喜んで払うというぐらいのアルバムだった。だが、リリーホワイトは、自分の決断に対しほんの一瞬でも後悔の文字が頭を横切る事はない。要は、アクセル・ローズの声だったのだ。

 

“If I don’t like a singer, I’ll say no to a band,” says the genial, British-born Lillywhite. “Guns N’ Roses are a perfect example. I realize that half the world considers Axl Rose rock royalty, but to me, he’s just a bad pub singer. They made the record they wanted to make without me, so it was all for the best. You can‘t dwell on what you didn‘t do. It’s what you did do that matters.”

"シンガーが気に入らなければ、そのバンドのプロデュースは断る" 温和な、英国生まれのリリーホワイト氏は述べる。 "ガンズ·アンド·ローゼズが最も良い例。世界中のロックファンの半分はアクセル・ローズはロックの帝王と崇めているらしいが、自分にとっては、彼は酷いパブシンガーでしかない。(バーで歌う歌手はふつう‘歌手くずれ’と思われている)僕無しで作りたかったレコードを作れたんだから、万事うまく行ったから良かったのでは”

 

“I had a fantastic time with XTC. With some artists, I have to help work on arrangements and put a lot of things together in order to create an album. This was hardly the case with XTC.

ティーリリーホワイト(ドラムスアンドワイヤーズについて)"XTCとのレコーディングセッションは最高だった。アーティストの中にはアレンジを手伝ったりアイデアをあげたりするのだが、XTCの場合はほとんどそんな必要なかった"

 

“Andy Partridge came in with songs that were fully formed - there was no fat on them whatsoever - which made things fairly easy for me, really. More than anything, I just conceptualized the sound of the album.

"アンディ·パートリッジは完全な曲の形のものを持って来た。余分な“脂肪”など全くないので僕の仕事はすんなり行った。アルバムのサウンドをコンセプト化する事だけやった”

 

“It’s a really good record, in my opinion. The song Making Plans For Nigel still sounds wonderful to me. By this point, I guess you could say I was off and running as a producer.”

"個人的にも本当に良く出来たレコードだと思う。Making Plans For Nigelなんか今聴いても素晴らしい。この時点でプロデューサーとして本格的に活動し始めたと言える"

 

exactly what they were aiming for, lyrically and sonically. They were going for art, but in a very primal way. XTC were art from the head, whereas U2 were more art from the heart.

U2のWARのアルバムについて:“このアルバムはU2が狙ったことを完全に実現出来た。彼らは、アートを追及したかった。物凄く原始的なやり方で。XTCは頭を使ったアートだったが、U2はハートを使ったアートだった”