XTC Best Band Ever

XTC is the best band ever. Period.

デイブ・グレゴリーと恋仲だったエイミー・マンはどうやってあのステージ恐怖症アンディ・パートリッジをステージに上がらせたのか?[特別捜査:事の真相を探る!]

エイミー・マンはどうやってあのステージ恐怖症アンディ・パートリッジをステージに上がらせたのか?

XTCのデイブ・グレゴリーと恋仲だった関係でライブを観に来たアンディを巧みな誘いでステージに立たせた!

(そういえばXTCのSong Storyの本にもデイブがエイミーと付き合っていたことが書かれている)

 

1993年11月18日アンディが元Til Tuesdayのエイミー・マンのステージに飛び入りしXTCのCollideascopeを一緒に歌った!

特別捜査:事の真相を探る!

 

aimee.JPG

 

January 18 - 25, 1 9 9 6

 

Q: You got Andy Partridge of XTC on stage in New York for the first and only time since his nervous breakdown 10 years ago. It must take a lot of nerve to get up and sing with the people you admire most.

 

A: The Andy Partridge thing happened because I was dating the guitarist of XTC [Dave Gregory], who was in my band for a while. But, okay, here's how my intensive understanding of human nature works to my advantage. Andy came to one of our shows, and I asked him to play tambourine on this XTC song ["Collideascope"] that we were covering. I knew he had severe stagefright, so I said, "You don't have to sing; just play tambourine and have some fun." I knew that he'd be all right once he got on stage; in fact, he's a bit of a ham. So he's standing beside me and I'm singing his song -- not incredibly well, I might add. So I'm like, "Come on, sing along!" Next thing you know, he's singing four times as loud as me.

 

Andy's the kind of person who's afraid of being a disappointment, because he's got so many expectations on him. You know how I got over that? I don't care about being a disappointment! Maybe I'll forget the lyrics, but who cares, that happens a lot. But I think that people can see I care about what I'm doing, and they pull for you when they see that.

 

 

Q:あなたは、ニューヨークのライブステージにXTCのアンディパートリッジにゲスト出演してもらいましたよね、彼にとっては10年前(このインタビュー当時は1996年)神経衰弱に襲われて以来の最初で最後のライブでしたよね。自分の憧れのミュージシャンとライブをするおのは勇気のいることだと思いますが。

 

A:当時、しばらく私のバンドにいたXTCのギタリスト[デイブグレゴリー]と付き合っており、その関係でアンディ·パートリッジのゲスト飛び入りが実現したんです。いかに人間の本性を底深くまで理解することがここで生かされたかを説明しますね。ある日、アンディが私たちのライブを訪れた時に、私たちがカバーしていたXTCの歌["Collideascope"]をタンバリン演奏してくれないかって頼んだんです。彼が酷いステージ恐怖症があることを知っていましたので、私はこう言ったんです。"歌なんて歌うことないから。ただタンバリンを演奏し楽しむだけでいいんです" 一旦ステージにさえ登れば大丈夫だろうとわかっていたので。アンディは本当に面白いんですよね。彼は最初私のそばに立って私が歌っていたんですけど - それほど上手ではなかったことも付け足しておきます。だから、彼に"ほら、一緒に歌ってよ!" それで、彼は歌い始めたばかりか、気が付くと私より4倍大きな声で歌っていたというわけです。

 

アンディという人は、ステージで人をガッカリさせることを恐れている人ですね。自分で自分にものすごい期待を持っているんです。私自身、どうやってそのような恐れを乗り越えたかわかります?人が自分にガッカリしようがそんなの気にしない!と決めたんです。例えば歌詞を忘れてしまうこともあるだろうけど、そんなの気にしない、しょっちゅうあること。でもね、私がどれだけ自分の音楽に一生懸命打ち込んでいるかを人はちゃんと見てくれてるものです。ステージでそういうのを見てわかってくれる人たちは私を応援してくれるものです。

 

Aimee Mann

Says Mann: “I figured once he heard me sing it and not do a very good job, he'd push me out of the way and start singing, which is pretty much what happened.”

「私思ったんです。このXTCの曲のカバーを私がへたくそに歌っているのを見れば、アンディはきっと私を横にどかして自分で歌いたくなるに違いないって。まったくその通りになったんです」